Stichting Bram kiest voor grip, inzicht en gemak

Stichting Bram kiest voor grip, inzicht en gemak

Elvera Roos is al vanaf het begin betrokken bij de stichting en verantwoordelijk voor de financiële administratie. “Ik heb een financiële achtergrond en wilde graag kijken of ik haar kon helpen bij het opzetten van de administratie. En ik ben eigenlijk nooit meer weggegaan.”

Toen Stichting Bram flink groeide en de vaste salarisadministrateur met pensioen ging, moest Elvera Roos op zoek naar een nieuwe oplossing voor de salarisadministratie. Ze wilde meer grip en digitalisering, maar had niet de expertise of tijd om alles zelf te doen. Via het concept ‘Samen Doen’ van Salariszaken vond ze de perfecte balans tussen zelfstandigheid en professionele ondersteuning.

De uitdaging

Door de jaren heen groeide Stichting Bram flink, zowel in aantal kinderen als in personeel. Deze groei bracht nieuwe uitdagingen met zich mee. “We hadden iemand die onze salarisadministratie uitvoerde, maar hij was al op leeftijd. Wij zagen aankomen dat hij op een gegeven moment met pensioen wilde gaan. In verband met de continuïteit en de groei van de stichting wilden we het op een andere manier gaan vormgeven.”

In de oude situatie was er weinig inzicht in de gegevens mogelijk. “De salarisadministrateur stuurde mij alle stroken op papier en ik mailde die dan vervolgens naar de collega’s.” Als wens voor een nieuw systeem wilden ze graag meer flexibiliteit, meer digitalisering en veel zelf in handen houden, maar wel met ondersteuning. “Ik ben geen salarisadministrateur. Ik heb best wat ervaring in financiën, maar ik ken niet alle wet- en regelgeving. En als er iets wijzigt, weet ik niet hoe ik dat in een pakket moet verwerken.”

Oplossing

Via positieve mond-tot-mond reclame kwam Stichting Bram in contact met Salariszaken. “Wij werken nu met hun samen in het concept Samen Doen. Ik bereid eigenlijk alle mutaties voor in Nmbrs, het salarispakket. Vervolgens geef ik hun een seintje dat ik alle mutaties heb klaargezet. Dan controleren zij met name de bijzonderheden daarin, of dat allemaal conform de wet- en regelgeving is. En als alles akkoord is, dan draaien zij eigenlijk de salarisrun.”

Deze aanpak biedt het beste van twee werelden: zelfstandigheid, maar mét professionele ondersteuning. “Het mooie van deze samenwerking is dat we aan de ene kant dus een basis krijgen aangeleverd. En als er bijvoorbeeld CAO-wijzigingen zijn, dan worden die automatisch doorgevoerd in het pakket. Het is ook heel fijn dat je de zekerheid hebt dat er nog een check gedaan wordt, en dat je dus geen fouten maakt in bepaalde wettelijke vereisten. Ik heb er vertrouwen in dat dat nu niet gebeurt.”

Een belangrijk aspect van de samenwerking is de digitale werkwijze. “Ze hadden van tevoren aangegeven dat alles digitaal gaat. Dat vind ik zelf heel prettig, want ik werk maar een beperkt aantal uur voor Stichting Bram. Ze reageren eigenlijk altijd binnen twee uur en vaak zelfs nog sneller. Dus ik kan ook altijd dezelfde dag gewoon mijn salarisrun definitief maken.”

Oplossing

Via positieve mond-tot-mond reclame kwam Stichting Bram in contact met Salariszaken. “Wij werken nu met hun samen in het concept Samen Doen. Ik bereid eigenlijk alle mutaties voor in Nmbrs, het salarispakket. Vervolgens geef ik hun een seintje dat ik alle mutaties heb klaargezet. Dan controleren zij met name de bijzonderheden daarin, of dat allemaal conform de wet- en regelgeving is. En als alles akkoord is, dan draaien zij eigenlijk de salarisrun.”

Deze aanpak biedt het beste van twee werelden: zelfstandigheid, maar mét professionele ondersteuning. “Het mooie van deze samenwerking is dat we aan de ene kant dus een basis krijgen aangeleverd. En als er bijvoorbeeld CAO-wijzigingen zijn, dan worden die automatisch doorgevoerd in het pakket. Het is ook heel fijn dat je de zekerheid hebt dat er nog een check gedaan wordt, en dat je dus geen fouten maakt in bepaalde wettelijke vereisten. Ik heb er vertrouwen in dat dat nu niet gebeurt.”

Een belangrijk aspect van de samenwerking is de digitale werkwijze. “Ze hadden van tevoren aangegeven dat alles digitaal gaat. Dat vind ik zelf heel prettig, want ik werk maar een beperkt aantal uur voor Stichting Bram. Ze reageren eigenlijk altijd binnen twee uur en vaak zelfs nog sneller. Dus ik kan ook altijd dezelfde dag gewoon mijn salarisrun definitief maken.”

Resultaat

De samenwerking met Salariszaken heeft Stichting Bram concrete voordelen opgeleverd op meerdere vlakken. “Ik ben eigenlijk een actievere rol gaan spelen doordat ik nu zelf de mutaties in het pakket invoer. Maar omdat ik die mutaties ook eerder altijd in een overzicht moest zetten, kost het me niet meer tijd, maar nu heb ik wél veel meer inzicht in alle salarisgegevens.”

Dat betekent onder andere dat vragen van medewerkers veel sneller beantwoord kunnen worden. “Als bijvoorbeeld iemand vraagt: ik wil minder uren gaan werken, wat is dan het effect op mijn salarisstrook? Dat werkt in Nmbrs gewoon veel fijner. En ik krijg eigenlijk geen vragen meer zoals ‘waar is mijn strook?’ Want hij komt gewoon altijd op een vast moment naar ze toe.”

“Ik zou Salariszaken zeker aanraden als mensen op zoek zijn naar een nieuw salariskantoor. Ook het concept waarmee Salariszaken werkt: ik vind het bijvoorbeeld heel fijn dat alles digitaal gaat. En anders zou ik in ieder geval Nmbrs aanraden, omdat ik het gewoon een heel fijn salarispakket vind.”