Het wettelijk minimumjeugdloon gaat per 1 januari 2027 flink omhoog. De verhoging geldt voor werknemers van 16 tot en met 20 jaar. Het besluit is inmiddels gepubliceerd in het Staatsblad en daarmee definitief.
Nieuwe percentages
Het minimumjeugdloon wordt berekend als percentage van het wettelijk minimumloon voor werknemers van 21 jaar en ouder. Vanaf 1 januari 2027 gelden de volgende percentages:
- 20 jaar: van 80% naar 87,5%
- 19 jaar: van 60% naar 75%
- 18 jaar: van 50% naar 62,5%
- 17 jaar: van 39,5% naar 50%
- 16 jaar: van 34,5% naar 40%
- 15 jaar: blijft 30%
Vooral voor werknemers van 17, 18 en 19 jaar betekent dit een behoorlijke verhoging van het minimumloon.
Ook wijziging voor BBL-studenten
Per 1 januari 2027 verdwijnt daarnaast de aparte minimumloonstaffel voor studenten in de beroepsbegeleidende leerweg (BBL).
BBL-studenten met een arbeidsovereenkomst krijgen voortaan recht op hetzelfde minimumjeugdloon als andere werknemers van dezelfde leeftijd. Met name voor BBL-studenten van 18, 19 en 20 jaar kan dit een flinke loonstijging betekenen.
Wat betekent dit voor werkgevers?
Werkgevers met jonge werknemers doen er goed aan om hier bij de voorbereiding op 2027 rekening mee te houden. De verhoging kan leiden tot hogere loonkosten, met name wanneer veel werknemers tussen de 16 en 20 jaar tegen het minimumjeugdloon worden betaald.


