4,9/5 sterren van 150+ reviews op Google

Optimale digitale administratie voor horeca-ondernemers

Als horeca-ondernemer heb je vaak te maken met veel flexibele werknemers en oproepkrachten. Dat zorgt ervoor dat het je behoorlijk wat tijd en energie kost om je administratie soepeltjes te laten draaien en dat er op dat gebied waarschijnlijk vaker fouten gemaakt worden dan je zou willen. In dit artikel lees je hoe je met de juiste software en slimme koppelingen tijd, geld en energie bespaart bij het aannemen van personeel en het bijhouden van je administratie.

Laat je personeel zelf gegevens aanleveren
Bij het aannemen van personeel komt een hoop papierwerk kijken. Je hebt natuurlijk allerlei NAW-gegevens nodig, een kopie van een identiteitsbewijs, info over de bankrekening en een formulier om de loonheffingskorting te regelen. Doe je dit allemaal nog offline, dan geeft je dat een hoop gedoe. Papieren raken kwijt, het voldoet allemaal niet echt aan de privacywetgeving en niet elke werknemer is even snel en grondig met het aanleveren van de gegevens.

Met een slimme digitale oplossing als Salariszaken voor horeca-ondernemers wordt dit een stuk gemakkelijker. Je maakt eenvoudig een account aan voor een nieuwe werknemer en deelt het ‘Eerste werkdagformulier’.  Daarna is je werknemer aan zet om alle gevraagde informatie te verzamelen, en hoef jij als ondernemer alleen nog maar te checken en bevestigen. Dankzij alle interne checks in het systeem worden er bovendien geen fouten meer gemaakt of dingen vergeten. En het opstellen van een arbeidsovereenkomst? Dat gaat ook bijna vanzelf! Je hoeft na het aanleveren van de gegevens alleen het salaris en de uren toe te voegen en klaar ben je. Vervolgens kun je de overeenkomst digitaal ter ondertekening aanbieden via de medewerkerlogin. Na het ondertekenen wordt de arbeidsovereenkomst automatisch toegevoegd aan het digitale dossier.

Wist je trouwens dat je op de website van de Koninklijke Horeca Nederland allerlei handige modelarbeidsovereenkomsten kunt vinden? Die kun je eenvoudig gebruiken in ons systeem: je hoeft alleen een paar tags toe te voegen en het meeste wordt automatisch ingevuld.

Gekoppelde planning maakt je leven makkelijker
In de horeca is een strakke planning natuurlijk ontzettend belangrijk. Dankzij slimme koppelingen tussen Salariszaken en planningstools, hoef je nooit meer te puzzelen met roosters en gewerkte uren. Je maakt eenvoudig online een planning met alle benodigde gegevens van je personeel, die je voor een groot deel al uit ons systeem kunt halen. Urenbriefjes zijn ook verleden tijd, je medewerkers kunnen zelf hun uren online registreren. Ook verlof en beschikbaarheid worden eenvoudig online doorgegeven. De gewerkte uren komen dankzij de koppeling automatisch in ons systeem terecht, dus je hoeft niet handmatig van alles over te gaan nemen. En het verlonen van je personeel kost ook nauwelijks moeite!

Soepele boekhouding maakt het af
Gegevens vanuit zowel Salariszaken als de meeste digitale planningtools kunnen natuurlijk ook gekoppeld worden met een scala aan boekhoudsystemen. De loonjournaalpost wordt dan bijvoorbeeld automatisch overgezet, zodat je tijd bespaart en altijd een actueel resultaatoverzicht hebt.

De voordelen van digitaal voor horeca-ondernemers
Je hebt kunnen lezen dat er een aantal simpele oplossingen zijn om jouw leven als horeca-ondernemer makkelijker te maken. Heb je een zaak met zo’n 30 tot 100 man personeel, dan bespaar je al snel een dag per maand aan werk dat je aan personeelszaken moet besteden.

En los van de grootte van je onderneming, zullen je werknemers dankbaar zijn dat je kiest voor een digitale oplossing. Want laten we eerlijk zijn: niemand zit toch nog te wachten op al dat offline gedoe met kopietjes, bonnetjes en papierwerk?

Klantverhaal Loft 88
Loft88 is een horecaonderneming die op dit moment bestaat uit 2 actieve vestigingen. In de zomer zijn er zo’n 80 tot 100 mensen in dienst, wat natuurlijk betekent dat de salarisadministratie een grote klus is als je het handmatig uitvoert. Maar dankzij Salariszaken hoeft Bas van Niel Schuren dit niet te doen, en is er een hoop tijdwinst geboekt door veel zaken te automatiseren. Lees hier het hele verhaal.

Wil je meer weten over Salariszaken of een van de koppelingen die je nodig hebt? Neem dan contact op, dan krijg je razendsnel antwoord.

Meer updates ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang regelmatig updates

Meer weten over Salariszaken?